آمار گردشگری

#
آیا آمارهای منتشر شده در فضای مجازی صحیح هستند؟
آیا آمارهای منتشر شده در فضای مجازی صحیح هستند؟

 آیا آمارهای منتشر شده در فضای مجازی صحیح هستند؟

توضیحاتی در خصوص نشر آمار  گردشگری در فضای مجازی

چند روزی است شاهد انتشار یک اینفوگرافیک زیبا در قالب نقشه جهان، با عنوان «درآمد اقتصادی توریسم و سفر (سال 2017 میلادی)» در فضای مجازی هستیم

اما نسخه فارسی این نقشه سوالات و شبهاتی را پیرامون صحت و سقم اطلاعات و همچنین مرجع منتشر کننده آن به دنبال داشته است

 نکته اول:

 نسخه اصلی این نقشه با عنوان «اقتصاد سفر و گردشگری (2017): وابسته ترین کشورها به صنعت سفر کدامند؟» توسط وب سایت howmuch.net با تجمیع اطلاعات مندرج در گزارش «رقابت پذیری سفر و گردشگری نسخه 2017»، در 26 آوریل 2017 (6 اردیبهشت 95) طراحی شده است

 چنانچه می دانیم گزارش «رقابت پذیری سفر و گردشگری» هر دو سال یکبار توسط «مجمع جهانی اقتصاد (WEFF)» و با استفاده از اطلاعات دست اول آن نهاد و همچنین اطلاعات ارائه شده توسط «شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)»، «سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)» و چندین نهاد دیگر، با عطف به آخرین اطلاعات موجود تدوین می گردد

 از طرف دیگر، شاخص های اقتصادی گردشگری ایران و شاخص های اقتصادی گردشگری ایران و جهان همه ساله (معمولاً در ماه مارس یعنی نیمه دوم اسفند الی نیمه اول فروردین) توسط «شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)» در گزارشی تحت عنوان «اثرات اقتصادی سفر و گردشگری» برای جهان و کشورهای عضو تهیه می شود

 با توجه به مطالب فوق الذکر:

 پرواضح است که در زمان تهیه نسخه 2017 گزارش WEF (تاریخ انتشار: 5 آوریل 2017 مصادف با 16فروردین 1395)، آخرین اطلاعات موجود درباره وضعیت اقتصادی جهان و کشورها، «گزارش اثرات اقتصادی سفر و گردشگری، نسخه 2016» بود که آمار واقعی سال 2015 را دربر می گرفت. کمااینکه در توضیحات گزارش WEF نیز سال 2015 درج شده است

با این حال، به دلیل ناقص بودن توضیحات همراه اینفوگرافیک، مخاطبین به اشتباه، چنین برداشت کرده اند که درآمد گردشگری ایران «در سال 2017» رقم 10 میلیارد دلار بوده است و به هنگام دست  به دست شدن، عنوان به این صورت تغییر یافته است

 در حالیکه آمار مربوط به اقتصاد گردشگری سال 2017 در ماه مارس 2018 منتشر خواهد شد

 شایان ذکر است، مطابق گزارشات WTTC اولاً منظور از درآمد گردشگری، سهم مستقیم این صنعت در تولید ناخالص داخلی (GDP) می باشد که در سال 2016 برابر با 367 هزار و 635 میلیارد ریال (11.9 میلیارد دلار)، معادل 2.9 درصد از GDP کل؛ و در سال 2015 برابر با 294 هزار و 428 میلیارد ریال (10.15 میلیارد دلار) معادل 2.5 درصد GDP کل بود

 در ثانی، سهم کل گردشگری در GDP در سال 2016 برابر با 31.5 میلیارد دلار (7.7 درصد) و در سال 2015 برابر 6.7 درصد بود

 سوم اینکه، صادرات گردشگری ایران یا درآمد گردشگری از محل گردشگران خارجی در سال 2016 معادل 4.2 میلیارد دلار گزارش شده است

 نکته دوم و مهم:

مهارتِ خواندنِ گزارشات تخصصی، «هنری» است که انتظار می رود متخصصان به آن مجهز شوند تا خود و دیگران را دچار ابهام نسازند؛ چه بسا، در فضای نوپا و حساس گردشگری ایران که اطلاعات  معتبر گردشگری به شکلی منسجم به اطلاع فعالان نمی رسد، تسلط افراد و گروه های تأثیرگذار و همچنین رسانه های گردشگری به این مهارت بسیار حائز اهمیت است

البته لازم به توضیح است هر چند برخی افراد درباره اعتبار گزارشات نهادهای بین المللی تردید دارند؛ اما در سراسر جهان به گزارشات تهیه شده توسط نهادهایی چون WTTC و UNWTO، به عنوان  معتبرترین منابع آماری گردشگری استناد می شود و درخصوص ایران، دردسترس ترین آمار معتبر می باشد

  • # 8 تیر 1396
  • # بازاریابی و روابط عمومی
  • # 0
  • # 911

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید:

دیدگاه خود را بنویسید: